35,10,0,50,1
25,600,60,2,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
1,2,1,0,0,46,15,5,2,1,0,20,0,1
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR
WZS ZATOR

logo WZS

Wielozawodowy Zespół Szkół im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Zatorze

2

   
   
   Jak piękna i tajemnicza może być fizyka przekonali się uczniowie podczas pierwszego wydarzenia z zaplanowanej listy Małopolskiej Nocy Naukowców 2015. Pokaz doświadczeń fizycznych na auli Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego rozpoczął przygodę z nauką.

Po przełamaniu problemów technicznych z mikrofonem, w sali pękającej w szwach jak na koncercie muzyki rozrywkowej, pan dr Marek Głąb zaprezentował krzywą najszybszego spadku, problem poruszany i pozytywnie rozwiązany  w końcu siedemnastego wieku. Kolejne doświadczenie wywołało aplauz wśród widzów. Jak Alicja w krainie czarów, rosnące ciastko „napoleon”  w pozbawionej ciśnienia atmosferycznego bańce uświadomiło naszym uczniom jaki ciężar codziennie przenosimy na naszych barkach. Każde następne doświadczenie potęgowało napięcie oraz wybuch oklasków. Dlaczego tak a nie inaczej przebiegały doświadczenia? W ścisły i naukowy sposób mogła odpowiedzieć na to pytanie tylko królowa. Wydział matematyki i informatyki był najlepszym miejscem do odpowiedzi na postawione pytania. Rozpoczęliśmy od modnego na dzień dzisiejszy tematu „Matematyczne skandale”, czyli historie czasem bardzo sensacyjne. Wykład okazał się nie tak skandaliczny jak się zapowiadał. Dowiedzieliśmy o niedocenionej roli kobiet w matematyce, dlaczego matematycy  nie dostają nagrody Nobla oraz kto za co dostał i lub nie dostał najważniejszej nagrody w matematyce medalu Fieldsa. Po wykładzie ruszyliśmy podziwiać nowinki współczesnej nauki. Pokaz druku 3D, sterowanie Quadrocopterem za pomocą smartphona czy możliwości sensora Kinect znanego z konsoli do gier. Ciekawie zapowiadający się wykład „Matematyka bez matematyki - poświęcony rozwiązywaniu zadań, których rozwiązanie nie wymaga znajomości wyrafinowanych pojęć i twierdzeń, ale wymaga nieszablonowanego pomysłu zawiódł trochę naszych uczniów. Podczas oczekiwania na ostatnie zaplanowane przez nas wydarzenie, zwiedzaliśmy wydział uczestnicząc w warsztatach i konkursach przygotowanych przez studentów. Praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji – Machine Learning był ostatnim akcentem naszej nocy spotkania z nauką. Mamy nadzieję, że kilka godzin spędzonych na wykładach, warsztatach, pokazach pobudziło naszych uczniów do myślenia i złamało stereotyp na temat nauki przedmiotów ścisłych. Za rok znowu kolejne spotkanie z nauką, może już na innej uczelni.

 

Wstecz

 

   Współpraca:

  1   2345678910111213
Początek strony